Παιχνίδια που παίξαμε στο κυνήγι θησαυρού στο σχολείο μας – προτάσεις, οδηγίες & τι θα χρειαστούμε για τα παιχνίδια
*τα παρακάτω παιχνίδια είναι προτάσεις και φυσικά μπορούν να προσαρμοστούν
*παράλληλα τμήματα (Α1 & Α2) μπορούν να παίξουν τα ίδια παιχνίδια για να βρουν τις λέξεις-στοιχεία τους
Παιχνίδια για την Α’ τάξη
δάσκαλοι αναφοράς: …………………………..
1. Kρύο-ζεστό
Κλείνουμε τα μάτια ενός παιδιού με μια μαντήλα (ή το γυρνάμε από την άλλη) για να μη βλέπει. Μετά, κρύβουμε μπροστά στα υπόλοιπα παιδιά κάπου το στοιχείο (όχι στην κρυψώνα!). Έπειτα, ξεσκεπάζουμε τα μάτια του παιδιού (ή το γυρίζουμε). Οι συμμαθητές του τώρα δίνοντάς του οδηγίες με «κρύο» ή «ζεστό» – αναλόγως με το πόσο κοντά στο στοιχείο βρίσκεται το παιδί – το καθοδηγούν προς τη συγκεκριμένη θέση.
Τι θα χρειαστούμε:
– μαντήλα
– το στοιχείο (χαρτάκι ή φωτογραφία)
2. Μπαλόνια
Αγώνας ταχύτητας: κάθε παιδί παίρνει (από το δάσκαλο ή από έναν εθελοντή) από 1 μπαλόνι. Έπειτα τρέχει προς μια καρέκλα (ήδη στημένη) ή κάποιο παγκάκι & κάθεται πάνω στο μπαλόνι, μέχρι να το σκάσει. Ελέγχει (ή ελέγχουμε) γρήγορα αν υπάρχει κάποιο στοιχείο μέσα στο μπαλόνι.
*Το στοιχείο θα βρίσκεται στο τελευταίο μπαλόνι, για να προλάβουν να παίξουν όλα τα παιδιά. Για να γνωρίζουμε ποιο είναι & να το φυλάξουμε ως το τέλος θα το μαρκάρουμε με το όνομα της τάξης.
Τι θα χρειαστούμε:
– μπαλόνια τόσα, όσα παιδιά υπάρχουν σε αυτήν την τάξη (και καναδυό παραπάνω)
– εργαλείο για να τα φουσκώσουμε (*υπολογίστε το χρόνο & το πού θα τα αποθηκεύσετε! Τα μπαλόνια θα πρέπει να είναι ήδη φουσκωμένα όταν τα παιδιά θα κατέβουν στην αυλή.)
– το στοιχείο (χαρτάκι ή φωτογραφία)
3. Πού βρίσκεται το χαρτάκι-στοιχείο; (όπως το «πού ‘ν το, το δαχτυλίδι»)
Ο δάσκαλος έχει ανάμεσα στα χέρια του κρυμμένο ένα μικρό διπλωμένο χαρτάκι με το επόμενο στοιχείο. Πηγαίνει από παιδί σε παιδί – που στέκονται σε κύκλο – και αφήνει το χαρτάκι να πέσει διακριτικά στα χέρια κάποιου παιδιού. Στο τέλος του γύρου τα παιδιά θα πρέπει να μαντέψουν πού βρίσκεται το χαρτάκι. Όταν το βρουν τελειώνει το παιχνίδι & διαβάζουν τι γράφει στο χαρτάκι. (Ο δάσκαλος κρίνει αν θα παίξουν 1 ή 2 γύρους μέχρι να αφήσει το χαρτάκι-στοιχείο.)
Τι θα χρειαστούμε:
– το στοιχείο (χαρτάκι ή φωτογραφία)
4. Σύνθεση στοιχείων
Τα παιδιά συνθέτουν τα 3 στοιχεία που βρήκαν σαν παζλ (φωτογραφία ή κείμενο). Πηγαίνουν στο αντίστοιχο μέρος και ψάχνουν να βρουν το γράμμα-εύρημα.
Για εκτύπωση: παιχνίδια – τάξη Α
Παιχνίδια για τη Β’ τάξη
δάσκαλοι αναφοράς: …………………………..
1. Κρεμασμένα χάρτινα μπαλάκια
Τα παιδιά πρέπει να πιάσουν χάρτινα μπαλάκια (θα τα φτιάξουμε τσαλακώνοντας χαρτί) που είναι κρεμασμένα σε σπάγκο. Μέσα σε κάποιο από αυτά θα είναι κρυμμένο το στοιχείο. Δύο εθελοντές θα κρατάνε το σπάγκο σε αρκετό ύψος έτσι ώστε τα παιδιά να πρέπει να πηδήξουν για να τα φτάσουν. Αφού τα πιάσουν, θα πρέπει να τα ξετυλίξουν για να βρουν πού βρίσκεται το χαρτάκι-στοιχείο.
*Το παιχνίδι θα είναι ήδη στημένο, δηλαδή τα μπαλάκια θα είναι ήδη κρεμασμένα στο σπάγκο.
Τι θα χρειαστούμε:
– σπάγκο
– τσαλακωμένα χαρτιά σαν μπαλάκια – τόσα, όσα είναι και τα παιδιά της τάξης
– κάτι για να κρεμάσουμε τα μπαλάκια στο σπάγκο, πχ μανταλάκια
– το στοιχείο
2. Μπαλίτσα
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά στέκονται το ένα δίπλα στο άλλο. Το πρώτο παιδί έχει σφηνωμένο ανάμεσα στο λαιμό και στον ώμο του μια μπαλίτσα, την οποία πρέπει να δώσει στον διπλανό του παίκτη χωρίς όμως να χρησιμοποιήσει τα χέρια του. Ο τελευταίος παίκτης πρέπει να τη ρίξει μέσα σε έναν κουβά, όπου βρίσκεται το δεύτερο στοιχείο.
*Σε περίπτωση που πέσει η μπαλίτσα, το παιχνίδι ξεκινά από την αρχή – εκτός κι αν έχουν κουραστεί τα παιδιά, οπότε συνεχίζουμε από εκεί που έπεσε.
Τι θα χρειαστούμε:
– μια μικρή μπαλίτσα
– έναν κουβά ή κάποιο άλλο δοχείο
– το στοιχείο
3. Μούμιες
Για να πάρουν το τρίτο στοιχείο (από τον δάσκαλο αναφοράς), τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες & πρέπει με χαρτί υγείας να τυλίξουν (σαν μούμια) ένα παιδί της ομάδας τους μέσα σε ικανοποιητικό χρόνο.
Τι θα χρειαστούμε:
– χαρτί υγείας (υπολογίστε περίπου 3 ρολά/παιδί)
– το στοιχείο
4. Σύνθεση στοιχείων
Τα παιδιά συνθέτουν τα 3 στοιχεία που βρήκαν σαν παζλ (φωτογραφία ή κείμενο). Πηγαίνουν στο αντίστοιχο μέρος και ψάχνουν να βρουν το γράμμα-εύρημα.
Για εκτύπωση: παιχνίδια – τάξη Β
Παιχνίδια για τη Γ’ τάξη
δάσκαλοι αναφοράς: …………………………..
1. Μπάλα
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά στέκονται το ένα πίσω από το άλλο, με τα πόδια ανοιχτά. Ο τελευταίος παίκτης κρατάει μια μπάλα, την οποία δίνει κάτω από τα πόδια στον μπροστινό του συμπαίκτη κ.ο.κ. Πρέπει τότε να τρέξει μπροστά για να προλάβει να είναι πρώτος στην σειρά μέχρι να φτάσει η μπάλα στον πρώτο παίκτη. Την παίρνει και την δίνει στον πίσω του παίκτη, αυτή τη φορά πάνω από το κεφάλι του. Έτσι όλη η σειρά κινείται σιγά σιγά προς τα εμπρός, μέχρι να φτάσει σε ένα ορισμένο σημείο, όπου βρίσκεται ο δάσκαλος για να τους δώσει το 1ο στοιχείο. (Ικανοποιητική απόσταση, για να παίξουν όλοι.)
Τι θα χρειαστούμε:
– μια μπάλα
– το στοιχείο
2. Κρεμάλα
Τα παιδιά πρέπει να βρουν μια λέξη, η οποία θα είναι το επόμενο στοιχείο. Τα γράμματα που αποτελούν αυτή τη λέξη θα είναι γραμμένα σε χαρτονάκια & κρεμασμένα από την ανάποδη σε σπάγκο. Τα παιδιά μαντεύουν και κάθε φορά που θα βρίσκουν ένα σωστό γράμμα, ο δάσκαλος θα γυρνάει το αντίστοιχο γράμμα από τη σωστή πλευρά. Για κάθε λάθος γράμμα που θα πει ένα παιδί, θα πρέπει 1) να σηκώσει ένα χέρι 2) να σηκώσει και το άλλο 3) να σηκώσει ένα πόδι 4) να κάτσει κάτω. Σε περίπτωση που τα παιδιά κινδυνεύουν να μη βρουν τη λέξη, ο δάσκαλος θα βοηθήσει μην παίρνοντας υπόψη κάποιο λάθος γράμμα.
Τι θα χρειαστούμε:
– χαρτονάκια με γράμματα που αποτελούν τη λέξη-στοιχείο
– σπάγκο
– μανταλάκια για να κρεμάσουμε τα χαρτονάκια
– το στοιχείο
3. Παντομίμα
Ο δάσκαλος λέει κρυφά σε κάποιο παιδί τη λέξη-στοιχείο στο αυτί. Το παιδί πρέπει τώρα να περιγράψει με παντομίμα αυτή τη λέξη στους συμμαθητές του. Το παιχνίδι τελειώνει, μόλις βρεθεί η λέξη.
Τι θα χρειαστούμε:
– το στοιχείο
4. Σύνθεση στοιχείων
– τα παιδιά συνθέτουν τα 3 στοιχεία που βρήκαν και ψάχνουν να βρουν το γράμμα-εύρημα.
Για εκτύπωση: παιχνίδια – τάξη Γ
Παιχνίδια για τη Δ’ τάξη
δάσκαλοι αναφοράς: …………………………..
1. Παντομίμα
Ο δάσκαλος λέει κρυφά σε κάποιο παιδί τη λέξη-στοιχείο στο αυτί. Το παιδί πρέπει τώρα να περιγράψει με παντομίμα αυτή τη λέξη στους συμμαθητές του. Το παιχνίδι τελειώνει, μόλις βρεθεί η λέξη.
Τι θα χρειαστούμε:
– το στοιχείο
2. Αναγραμματισμός
Σε σπάγκο ή σκοινί θα είναι κρεμασμένα σε τυχαία σειρά χαρτόνια με γράμματα που αποτελούν τη λέξη-στοιχείο. Τα παιδιά θα πρέπει να βρουν τη λέξη-στοιχείο με αναγραμματισμό. Για κάθε λάθος λέξη που θα πει κάποιο παιδί, θα πρέπει 1) να σηκώσει ένα χέρι 2) να σηκώσει και το άλλο 3) να σηκώσει ένα πόδι 4) να κάτσει κάτω. Σε περίπτωση που τα παιδιά κινδυνεύουν να μη βρουν τη λέξη, ο δάσκαλος θα βοηθήσει μην παίρνοντας υπόψη κάποιο λάθος λέξη ή τοποθετώντας κάποιο γράμμα στη σωστή θέση.
Τι θα χρειαστούμε:
– χαρτονάκια με γράμματα που αποτελούν τη λέξη-στοιχείο
– σπάγκο
– μανταλάκια για να κρεμάσουμε τα χαρτονάκια
– το στοιχείο
3. Πεταλώνουμε καρέκλες
Αγώνας ταχύτητας: κάθε παιδί θα πρέπει με τη σειρά του & με δεμένα τα μάτια να τοποθετήσει 4 άδεια κεσεδάκια γιαουρτιού κάτω από κάθε πόδι μιας καρέκλας. Τα κεσεδάκια θα είναι τοποθετημένα πάνω στο κάθισμα. Αφού τελειώσει, λύνει το μαντήλι και το δίνει στον επόμενο παίκτη. Ο τελευταίος παίκτης, μόλις τελειώσει, θα βρει πάνω στην καρέκλα το τρίτο στοιχείο (που θα το έχει βάλει ο δάσκαλος ή κάποιος εθελοντής).
*Το παιχνίδι θα είναι στημένο. Θα χρειαστεί ένας εθελοντής που στην αφετηρία θα δένει τα μάτια των παιδιών με μια μαντήλα.
Τι θα χρειαστούμε:
– μαντήλα
– μια καρέκλα
– 4 άδεια κεσεδάκια γιαουρτιού
– το στοιχείο
4. Σύνθεση στοιχείων
Τα παιδιά συνθέτουν τα 3 στοιχεία που βρήκαν και ψάχνουν να βρουν το γράμμα-εύρημα.
Για εκτύπωση: παιχνίδια – τάξη Δ
Παιχνίδια για την Ε’ τάξη
δάσκαλοι αναφοράς: …………………………..
1. Κρυμμένος κώδικας
Τα παιδιά στέκονται σε κύκλο, εκτός από ένα που στέκεται μέσα σε αυτόν. Ο δάσκαλος δίνει τον κώδικα στα παιδιά, χωρίς να τον ακούσει το παιδί που στέκεται μόνο του & που θα πρέπει να τον μαντέψει. Ο κώδικας είναι το αρχικό γράμμα του ονόματος του διπλανού παίκτη. Κάθε παιδί του κύκλου πρέπει δηλαδή να πει μια λέξη που να αρχίζει με το αρχικό γράμμα του ονόματος του διπλανού του. Το παιδί στη μέση πρέπει να ανακαλύψει τον συσχετισμό. Αφού το βρει, κερδίζουν το στοιχείο από το δάσκαλο.
*Αν θεωρηθεί δύσκολο, μπορεί να γίνει παραλλαγή του κώδικα, πχ όλα τα παιδιά να λένε από ένα επάγγελμα, ένα ζώο ή λέξεις που να αρχίζουν με το ίδιο γράμμα.
Τι θα χρειαστούμε:
– το στοιχείο
2. Εμπόδια
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά αφού παρατηρήσουν & απομνημονεύσουν μια συγκεκριμένη διαδρομή με εμπόδια, θα πρέπει να την περπατήσουν με δεμένα τα μάτια. Ο τελευταίος παίρνει το στοιχείο από το δάσκαλο.
*Τα εμπόδια θα είναι καρέκλες & κώνοι (πχ), ήδη στημένα. Ο δάσκαλος θα παρατηρεί τα παιδιά. Θα υπάρχει εθελοντής στην αφετηρία για να δένει τη μαντήλα.
Τι θα χρειαστούμε:
– καρέκλες
– κώνοι
– μαντήλα
– το στοιχείο
3. Μπερδέματα
Τα παιδιά κάνουν έναν πολύ μικρό κύκλο. Πιάνουν το καθένα τυχαία από δύο χέρια κάποιου άλλου παιδιού και ανοίγουν σιγά σιγά τον κύκλο, χωρίς να αφήσουν τα χέρια που πιάνουν. Αφού έχουν ανοίξει τον κύκλο, πρέπει να «ξεμπερδευτούν». Όταν το καταφέρουν, παίρνουν το τρίτο στοιχείο.
Τι θα χρειαστούμε:
– το στοιχείο
4. Σύνθεση στοιχείων
Τα παιδιά συνθέτουν τα 3 στοιχεία που βρήκαν και ψάχνουν να βρουν το γράμμα-εύρημα.
Για εκτύπωση: παιχνίδια – τάξη Ε
Παιχνίδια για την Στ’ τάξη
δάσκαλοι αναφοράς: …………………………..
1. Σκηνικό
Τα παιδιά πρέπει να στήσουν ένα σκηνικό. Μπορούν να διαλέξουν από (πχ): α) δέντρα β) χορεύτριες ινδικού χορού γ) ελεύθερο (ό,τι θέλει ο καθένας). Ένα παιδί θα παίξει τον παρατηρητή, οι υπόλοιποι στήνονται. Αφού τελειώσουν, ο παρατηρητής απομνημονεύει το σκηνικό & γυρίζει από την άλλη (ελέγχουμε να μη βλέπει). Ο δάσκαλος δίνει σε κάποιο παιδί το στοιχείο και αυτό αλλάζει διακριτικά τη στάση του. Ο παρατηρητής γυρίζει & πρέπει να βρει τη διαφορά στο σκηνικό. Εφόσον μαντέψει σωστά, το παιχνίδι τελειώνει και τα παιδιά διαβάζουν το στοιχείο. Αν πάλι μαντέψει λάθος, το παιχνίδι παίζεται από την αρχή με άλλον παρατηρητή.
Τι θα χρειαστούμε:
– το στοιχείο
2. Παντομίμα
Τα παιδιά ενημερώνονται από το δάσκαλο πως α) η παντομίμα αφορά (πχ) επάγγελμα, λειτούργημα ή απασχόληση β) θα πρέπει να σημειώνουν τις λέξεις που θα βρίσκουν & μάλιστα με τη σειρά που θα παιχτούν. Κατόπιν χωρίζονται σε ομάδες τόσες, όσα είναι και τα γράμματα της λέξης που αποτελεί το δεύτερο στοιχείο. Κάθε ομάδα παίρνει από το δάσκαλο μυστικά μια λέξη. Έπειτα, τα παιδιά της κάθε ομάδας την περιγράφουν με παντομίμα στους συμμαθητές τους (ο καθένας με το δικό του τρόπο, αλλά όλοι την ίδια λέξη).
Σημασία έχουν τα αρχικά των λέξεων που θα βρεθούν, γιατί αυτά δίνουν τη λέξη-στοιχείο. Για αυτόν το λόγο είναι σημαντικό οι λέξεις/έννοιες που θα δοθούν από το δάσκαλο να παιχτούν με συγκεκριμένη σειρά! Δίνουμε στα παιδιά χαρτί & μολύβι για να τις σημειώνουν.
*Ας δούμε ένα παράδειγμα: έστω πως η λέξη-στοιχείο είναι το «μπροστά«. Διαλέγουμε 7 λέξεις που δηλώνουν επάγγελμα, λειτούργημα ή απασχόληση, πχ: Μπογιατζής | Παπάς | Ράφτης | Οδοντίατρος | Στρατηγός | Ταχυδακτυλουργός | Αγρότης. Τα αρχικά μας δίνουν τη λέξη-στοιχείο.
Τι θα χρειαστούμε:
– χαρτί & μολύβι
3. Κουτάκι
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά στέκονται σε σειρά & το καθένα πρέπει να δώσει στο επόμενο ένα μικρό κουτάκι, χωρίς όμως να χρησιμοποιήσει τα χέρια του. Αν το κουτάκι πέσει, ξεκινάμε από την αρχή. Ο τελευταίος παίκτης ανοίγει το κουτί, το οποίο περιέχει το τρίτο στοιχείο.
Τι θα χρειαστούμε:
– ένα μικρό κουτί, πχ μια θήκη κασέτας
4. Σύνθεση στοιχείων
Τα παιδιά συνθέτουν τα 3 στοιχεία που βρήκαν και ψάχνουν να βρουν το γράμμα-εύρημα.
Για εκτύπωση: παιχνίδια – τάξη Στ