Είναι σημαντικό οι δάσκαλοι να έχουν πλήρως ενημερωθεί για τις λεπτομέρειες του παιχνιδιού & το ρόλο τους. Έτσι θα έχουν μια πλήρη εικόνα, θα το καταλάβουν καλύτερα, θα υπάρχει καλή διάθεση (και μεταξύ σας) και θα διασκεδάσουν περισσότερο. Γι’ αυτό θα ήταν χρήσιμο να δίνατε από νωρίς, στον καθένα ξεχωριστά, ένα φύλλο με επεξηγήσεις και οδηγίες για τα παιχνίδια, το τι πρέπει να κάνει καθώς και τη θέση της κρυψώνας. Αυτό θα του δώσει το χρόνο να τα μελετήσει με την ησυχία του, να θέσει τις όποιες απορίες του & να μην αγχωθεί.
Παρακάτω σας έχω τα κείμενα με τις οδηγίες για τα παιχνίδια & τις επεξηγήσεις, αυτά που μοιράσαμε στους δικούς μας δασκάλους. Μπορείτε να τα αντιγράψετε, να τα εκτυπώσετε, να τα προσαρμόσετε ή να φτιάξετε τα δικά σας. Εγώ απλώς τα παραθέτω για να έχετε μια εικόνα.
Να έχετε υπόψη σας πως οι οδηγίες αναφέρονται στα παιχνίδια που παίξαμε εμείς με τα παιδιά & οι κρυψώνες που αναφέρονται είναι παραδείγματα. Μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν, αν θέλετε να κάνετε κάτι διαφορετικό.
Τέλος, να συμπληρώσω πως τα παιχνίδια που έπαιξαν τα παιδιά ήταν ίδια ανά τάξη (καθώς όπως έχω ήδη αναφέρει, το σχολείο μας είναι δωδεκαθέσιο). Άρα κάθε φύλλο ανά τάξη (δηλ. Α1 & Α2) είναι ίδιο, εκτός από τα στοιχεία και την κρυψώνα που αναφέρονται, τα οποία είναι διαφορετικά και θα πρέπει να συμπληρωθούν αντίστοιχα.
Οδηγίες για τα παιχνίδια & επεξηγήσεις για τους δασκάλους
Τάξη Α…
Γενικά:
Κάθε τμήμα ψάχνει για κάποιο γράμμα της αλφαβήτας, το οποίο είναι κρυμμένο κάπου στην αυλή. Για να βρουν τα παιδιά το γράμμα, πρέπει πρώτα να παίξουν 3 παιχνίδια & να βρουν 3 λέξεις-στοιχεία, τα οποία θα τους οδηγήσουν στο σημείο όπου είναι κρυμμένο το γράμμα που ψάχνουν. Το γράμμα θα παραδοθεί από το κάθε τμήμα σε σημείο που θα σας υποδείξουμε. Εκεί, με αναγραμματισμό θα πρέπει να αποκαλυφθεί μια μυστική φράση.
(Ο δάσκαλος περιγράφει & εξηγεί στα παιδιά τις οδηγίες για τα παιχνίδια. Επίσης, για να μη γίνει πρόωρη αποκάλυψη της θέσης του κρυμμένου γράμματος, κάθε στοιχείο που δίνεται από τον δάσκαλο έχει πάνω του έναν αριθμό που αντιστοιχεί στον αριθμό του παιχνιδιού.)
Επεξηγήσεις & οδηγίες για τα παιχνίδια:
1ο παιχνίδι: ΚΡΥΟ – ΖΕΣΤΟ
Κλείνουμε τα μάτια ενός παιδιού ή το γυρνάμε από την άλλη, για να μη βλέπει. Κρύβουμε μπροστά στα υπόλοιπα παιδιά το στοιχείο σε κάποιο σημείο (όχι στην κρυψώνα!). Έπειτα, ανοίγουμε τα μάτια του παιδιού ή το γυρίζουμε. Οι συμμαθητές του το βοηθούν να βρει το στοιχείο, καθοδηγώντας το με τις έννοιες «κρύο» ή «ζεστό», αναλόγως με το πόσο κοντά στο στοιχείο βρίσκεται το παιδί.
1ο στοιχείο: τμήμα φωτογραφίας με αριθμό 1
2ο παιχνίδι: ΜΠΑΛΟΝΙΑ
Αγώνας ταχύτητας: κάθε παιδί παίρνει από το δάσκαλο 1 μπαλόνι. Έπειτα τρέχει σε μια καρέκλα και κάθεται πάνω στο μπαλόνι, μέχρι να το σκάσει. Ελέγχουμε γρήγορα αν υπήρχε κάποιο στοιχείο μέσα στο μπαλόνι.
(Το στοιχείο θα βρίσκεται στο τελευταίο μπαλόνι, για να προλάβουν να παίξουν όλα τα παιδιά. Το συγκεκριμένο μπαλόνι, για να είναι ευδιάκριτο και να μοιραστεί τελευταίο από τον δάσκαλο, θα γράφει πάνω το όνομα της τάξης.)
2ο στοιχείο: τμήμα φωτογραφίας με αριθμό 2
3ο παιχνίδι: ΠΟΥ ‘Ν ΤΟ (πού ‘ν το) ΤΟ ΣΤΟΙΧΕΙΟ;
Το παιχνίδι αυτό παίζεται όπως το «πού ‘ν το το δαχτυλίδι», όμως αντί για δαχτυλίδι ο δάσκαλος θα κρατά στα χέρια του ένα μικρό διπλωμένο χαρτάκι. Θα γυρνάει από παιδί σε παιδί και θα το αφήσει να πέσει διακριτικά στα χέρια κάποιου παιδιού. Τα παιδιά, που θα στέκονται σε κύκλο, θα πρέπει στο τέλος του γύρου να μαντέψουν πού είναι το χαρτάκι. Αν το βρουν, τελειώνει το παιχνίδι και τα παιδιά διαβάζουν τι γράφει το χαρτάκι. Ο δάσκαλος κρίνει αν θα παίξει 1 ή 2 γύρους.
3ο στοιχείο: τμήμα φωτογραφίας με αριθμό 3
Αφού τα παιδιά τελειώσουν με τα παιχνίδια και έχουν μαζέψει τα στοιχεία, προχωρούν στη
– ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ: παζλ με τα τμήματα φωτογραφίας που δείχνει την:
– αντίστοιχη ΚΡΥΨΩΝΑ – όπου βρίσκεται κρυμμένο το χαρτί με το γράμμα που αναζητούμε.
Για εκτύπωση: ΤΑΞΗ Α – οδηγίες για τα παιχνίδια
Τάξη Β…
Γενικά:
Κάθε τμήμα ψάχνει για κάποιο γράμμα της αλφαβήτας, το οποίο είναι κρυμμένο κάπου στην αυλή. Για να βρουν τα παιδιά το γράμμα, πρέπει πρώτα να παίξουν 3 παιχνίδια και να βρουν 3 λέξεις-στοιχεία, τα οποία θα τους οδηγήσουν στο σημείο όπου είναι κρυμμένο το γράμμα που ψάχνουν. Το γράμμα θα παραδοθεί από το κάθε τμήμα σε σημείο που θα σας υποδείξουμε. Εκεί, με αναγραμματισμό θα πρέπει να αποκαλυφθεί μια μυστική φράση.
(Ο δάσκαλος περιγράφει & εξηγεί στα παιδιά τις οδηγίες για τα παιχνίδια. Επίσης, για να μη γίνει πρόωρη αποκάλυψη της θέσης του κρυμμένου γράμματος, κάθε στοιχείο που δίνεται από τον δάσκαλο έχει πάνω του έναν αριθμό που αντιστοιχεί στον αριθμό του παιχνιδιού.)
Επεξηγήσεις & οδηγίες για τα παιχνίδια:
1ο Παιχνίδι: ΚΡΕΜΑΣΜΕΝΑ ΧΑΡΤΙΝΑ ΜΠΑΛΑΚΙΑ
Τα παιδιά πρέπει να πιάσουν χάρτινα μπαλάκια που είναι κρεμασμένα σε ένα σκοινί ή σπάγκο & να τα πάρουν. Δύο εθελοντές θα κρατάνε το σπάγκο σε αρκετό ύψος, έτσι ώστε τα παιδιά να είναι αναγκασμένα να πηδήξουν για να φτάσουν τα μπαλάκια. Αφού το τραβήξουν, πρέπει να το ξετυλίξουν για να δουν πού βρίσκεται το στοιχείο. (Το στοιχείο θα βρίσκεται μέσα σε ένα από τα χάρτινα μπαλάκια.)
(Το παιχνίδι θα είναι ήδη στημένο. Ο δάσκαλος θα βοηθήσει τα παιδιά να ξετυλίξουν και να βρουν το στοιχείο.)
1ο στοιχείο με αριθμό 1: ΔΕΞΙΑ (*παράδειγμα)
2ο παιχνίδι: ΜΠΑΛΙΤΣΑ
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά στέκονται το ένα δίπλα στο άλλο. Το πρώτο παιδί έχει σφηνωμένο ανάμεσα στο λαιμό και στον ώμο του μια μπαλίτσα, την οποία πρέπει να δώσει στον επόμενο παίκτη χωρίς όμως να χρησιμοποιήσει τα χέρια του. Ο τελευταίος παίκτης πρέπει να τη ρίξει μέσα σε έναν κουβά (μέσα στον οποίο θα βρίσκεται το 2ο στοιχείο.) Σε περίπτωση που πέσει η μπαλίτσα, το παιχνίδι ξεκινά από την αρχή (εκτός κι αν έχουν κουραστεί τα παιδιά, οπότε συνεχίζουμε από εκεί που έπεσε.)
2ο στοιχείο με αριθμό 2: ΚΗΠΟΣ (*παράδειγμα)
3ο παιχνίδι: ΜΟΥΜΙΕΣ
Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Ένα παιδί κάθε ομάδας στέκεται ακίνητο και τα υπόλοιπα της ομάδας το τυλίγουν ολόκληρο με χαρτί υγείας έτσι ώστε να μοιάζει με μούμια. Αφού τελειώσουν, επιβραβεύονται από τον δάσκαλο με το 3ο στοιχείο.
3ο στοιχείο με αριθμό 3: ΕΙΣΟΔΟΥ (*παράδειγμα)
Αφού τα παιδιά τελειώσουν με τα παιχνίδια και έχουν μαζέψει τις λέξεις-στοιχεία, προχωρούν στη
– ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ: ΔΕΞΙΑ / ΚΗΠΟΣ / ΕΙΣΟΔΟΥ (*παράδειγμα) που γίνεται:
– ΚΗΠΟΣ ΔΕΞΙΑ (της) ΕΙΣΟΔΟΥ (*παράδειγμα) – όπου βρίσκεται κρυμμένο το χαρτί με το γράμμα που αναζητούμε.
Για εκτύπωση: ΤΑΞΗ Β – οδηγίες για τα παιχνίδια
Τάξη Γ…
Γενικά:
Κάθε τμήμα ψάχνει για κάποιο γράμμα της αλφαβήτας, το οποίο είναι κρυμμένο κάπου στην αυλή. Για να βρουν τα παιδιά το γράμμα, πρέπει πρώτα να παίξουν 3 παιχνίδια και να βρουν 3 λέξεις-στοιχεία, τα οποία θα τους οδηγήσουν στο σημείο όπου είναι κρυμμένο το γράμμα που ψάχνουν. Το γράμμα θα παραδοθεί από το κάθε τμήμα σε σημείο που θα σας υποδείξουμε. Εκεί, με αναγραμματισμό θα πρέπει να αποκαλυφθεί μια μυστική φράση.
(Ο δάσκαλος περιγράφει & εξηγεί στα παιδιά τις οδηγίες για τα παιχνίδια. Επίσης, για να μη γίνει πρόωρη αποκάλυψη της θέσης του κρυμμένου γράμματος, κάθε στοιχείο που δίνεται από τον δάσκαλο έχει πάνω του έναν αριθμό που αντιστοιχεί στον αριθμό του παιχνιδιού.)
Επεξηγήσεις & οδηγίες για τα παιχνίδια:
1ο παιχνίδι: ΜΠΑΛΑ
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά στέκονται το ένα πίσω από το άλλο, με τα πόδια ανοιχτά. Ο τελευταίος παίκτης κρατάει μια μπάλα, την οποία δίνει κάτω από τα πόδια στον μπροστινό του συμπαίκτη κ.ο.κ. Πρέπει τότε να τρέξει μπροστά για να προλάβει να είναι πρώτος στην σειρά μέχρι να φτάσει η μπάλα στον πρώτο παίκτη. Την παίρνει και την δίνει στον πίσω του παίκτη, αυτή τη φορά πάνω από το κεφάλι του. Έτσι όλη η σειρά κινείται σιγά σιγά προς τα εμπρός, μέχρι να φτάσει σε ένα ορισμένο σημείο, όπου βρίσκεται ο δάσκαλος για να τους δώσει το 1ο στοιχείο. (Ικανοποιητική απόσταση, για να παίξουν όλοι)
1ο στοιχείο με αριθμό 1: ΑΠΟ (*παράδειγμα)
2ο παιχνίδι: ΚΡΕΜΑΛΑ
Σε ένα σκοινί ή σπάγκο θα είναι κρεμασμένα ανάποδα χαρτόνια με γράμματα που σχηματίζουν τη λέξη-στοιχείο. Τα παιδιά θα πρέπει μαντεύοντας να βρουν τη σωστή λέξη, που είναι το 2ο στοιχείο. Για κάθε λάθος γράμμα που θα πει κάποιο παιδί, θα πρέπει 1) να σηκώσει ένα χέρι 2) να σηκώσει και το άλλο χέρι 3) να σηκώσει ένα πόδι 4) να κάτσει κάτω.
(Τα γράμματα θα είναι ήδη κρεμασμένα. Ο δάσκαλος απλώς θα γυρίζει τα σωστά γράμματα, ώστε να είναι ορατά.)
2ο στοιχείο με αριθμό 2: ΠΙΣΩ (*παράδειγμα)
3ο παιχνίδι: ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ
Ο δάσκαλος λέει κρυφά σε κάποιο παιδί τη λέξη-στοιχείο. Το παιδί πρέπει τώρα να την περιγράψει με παντομίμα στους συμμαθητές του. Το παιχνίδι τελειώνει, όταν βρεθεί η λέξη.
3ο στοιχείο με αριθμό 3: ΒΡΥΣΕΣ (*παράδειγμα)
Αφού τα παιδιά τελειώσουν με τα παιχνίδια και έχουν μαζέψει τις λέξεις-στοιχεία, προχωρούν στη
– ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ: ΑΠΟ / ΠΙΣΩ / ΒΡΥΣΕΣ (*παράδειγμα) που γίνεται:
– ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΒΡΥΣΕΣ (*παράδειγμα) – όπου βρίσκεται κρυμμένο το χαρτί με το γράμμα που αναζητούμε.
Για εκτύπωση: ΤΑΞΗ Γ – οδηγίες για τα παιχνίδια
Τάξη Δ…
Γενικά:
Κάθε τμήμα ψάχνει για κάποιο γράμμα της αλφαβήτας, το οποίο είναι κρυμμένο κάπου στην αυλή. Για να βρουν τα παιδιά το γράμμα, πρέπει πρώτα να παίξουν 3 παιχνίδια και να βρουν 3 λέξεις-στοιχεία, τα οποία θα τους οδηγήσουν στο σημείο όπου είναι κρυμμένο το γράμμα που ψάχνουν. Το γράμμα θα παραδοθεί από το κάθε τμήμα σε σημείο που θα σας υποδείξουμε. Εκεί, με αναγραμματισμό θα πρέπει να αποκαλυφθεί μια μυστική φράση.
(Ο δάσκαλος περιγράφει & εξηγεί στα παιδιά τις οδηγίες για τα παιχνίδια. Επίσης, για να μη γίνει πρόωρη αποκάλυψη της θέσης του κρυμμένου γράμματος, κάθε στοιχείο που δίνεται από τον δάσκαλο έχει πάνω του έναν αριθμό που αντιστοιχεί στον αριθμό του παιχνιδιού.)
Επεξηγήσεις & οδηγίες για τα παιχνίδια:
1ο παιχνίδι: ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ
Ο δάσκαλος λέει κρυφά σε κάποιο παιδί τη λέξη-στοιχείο. Το παιδί πρέπει τώρα να την περιγράψει με παντομίμα στους συμμαθητές του. Το παιχνίδι τελειώνει, όταν βρεθεί η λέξη.
1ο στοιχείο με αριθμό 1: ΠΑΓΚΑΚΙ (*παράδειγμα)
2ο παιχνίδι: ΑΝΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ
Σε ένα σκοινί θα είναι κρεμασμένα σε τυχαία σειρά χαρτόνια με γράμματα που αποτελούν τη λέξη-στοιχείο. Τα παιδιά θα πρέπει να βρουν τη λέξη-στοιχείο με αναγραμματισμό. Για κάθε λάθος λέξη που θα πει κάποιο παιδί, θα πρέπει 1) να σηκώσει ένα χέρι 2) να σηκώσει και το άλλο 3) να σηκώσει ένα πόδι 4) να κάτσει κάτω.
(Τα γράμματα θα είναι ήδη κρεμασμένα. Ο δάσκαλος απλώς θα αλλάζει τη θέση των γραμμάτων, εφόσον χρειαστεί, για να βοηθηθούν τα παιδιά.)
2ο στοιχείο με αριθμό 2: ΣΚΑΛΕΣ (*παράδειγμα)
3ο παιχνίδι: ΠΕΤΑΛΩΝΟΥΜΕ ΚΑΡΕΚΛΕΣ
Αγώνας ταχύτητας: κάθε παιδί θα πρέπει με τη σειρά του & με δεμένα τα μάτια να τοποθετήσει 4 άδεια κεσεδάκια γιαουρτιού κάτω από το κάθε πόδι μιας καρέκλας. Τα κεσεδάκια θα είναι τοποθετημένα πάνω στο κάθισμα. Αφού τελειώσει, μπορεί να λύσει το μαντήλι και να περιμένει τους υπόλοιπους. Ο τελευταίος παίκτης, αφού τελειώσει, θα βρει πάνω στην καρέκλα το τελευταίο στοιχείο.
(Θα υπάρχει βοηθός, που στην αφετηρία θα δένει με μαντήλι τα μάτια των παιδιών. Το παιχνίδι θα είναι ήδη στημένο.)
3ο στοιχείο με αριθμό 3: ΜΠΡΟΣΤΑ (*παράδειγμα)
Αφού τα παιδιά τελειώσουν με τα παιχνίδια και έχουν μαζέψει τις λέξεις-στοιχεία, προχωρούν στη
– ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ: ΠΑΓΚΑΚΙ / ΣΚΑΛΕΣ / ΜΠΡΟΣΤΑ (*παράδειγμα) που γίνεται:
– ΠΑΓΚΑΚΙ ΜΠΡΟΣΤΑ (από) ΣΚΑΛΕΣ (*παράδειγμα) – όπου βρίσκεται κρυμμένο το χαρτί με το γράμμα που αναζητούμε.
Για εκτύπωση: ΤΑΞΗ Δ – οδηγίες για τα παιχνίδια
Τάξη E…
Γενικά:
Κάθε τμήμα ψάχνει για κάποιο γράμμα της αλφαβήτας, το οποίο είναι κρυμμένο κάπου στην αυλή. Για να βρουν τα παιδιά το γράμμα, πρέπει πρώτα να παίξουν 3 παιχνίδια και να βρουν 3 λέξεις-στοιχεία, τα οποία θα τους οδηγήσουν στο σημείο όπου είναι κρυμμένο το γράμμα που ψάχνουν. Το γράμμα θα παραδοθεί από το κάθε τμήμα σε σημείο που θα σας υποδείξουμε. Εκεί, με αναγραμματισμό θα πρέπει να αποκαλυφθεί μια μυστική φράση.
(Ο δάσκαλος περιγράφει & εξηγεί στα παιδιά τις οδηγίες για τα παιχνίδια. Επίσης, για να μη γίνει πρόωρη αποκάλυψη της θέσης του κρυμμένου γράμματος, κάθε στοιχείο που δίνεται από τον δάσκαλο έχει πάνω του έναν αριθμό που αντιστοιχεί στον αριθμό του παιχνιδιού.)
Επεξηγήσεις & οδηγίες για τα παιχνίδια:
1ο παιχνίδι: ΚΡΥΜΜΕΝΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ
Τα παιδιά στέκονται σε κύκλο, εκτός από ένα που στέκεται μέσα σε αυτόν. Ο δάσκαλος δίνει τον κώδικα στα παιδιά, χωρίς να τον ακούσει το παιδί που στέκεται μόνο του & που θα πρέπει να τον μαντέψει. Ο κώδικας είναι το αρχικό γράμμα του ονόματος του διπλανού παίκτη. Κάθε παιδί του κύκλου πρέπει δηλαδή να πει μια λέξη που να αρχίζει με το αρχικό γράμμα του ονόματος του διπλανού του. Το παιδί στη μέση πρέπει να ανακαλύψει τον συσχετισμό. Αφού το βρει, κερδίζουν το στοιχείο, το οποίο τους το δίνει ο δάσκαλος. (Αν θεωρηθεί δύσκολο, μπορεί να γίνει παραλλαγή του κώδικα, π.χ. όλα τα παιδιά να λένε λέξεις με το ίδιο αρχικό γράμμα ή μόνο επαγγέλματα ή μόνο ζώα κ.ο.κ.)
1ο στοιχείο με αριθμό 1: ΠΙΣΩ ΑΠΟ (*παράδειγμα)
2ο παιχνίδι: ΕΜΠΟΔΙΑ
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά αφού παρατηρήσουν και απομνημονεύσουν μια συγκεκριμένη διαδρομή με εμπόδια, θα πρέπει να την περπατήσουν με δεμένα τα μάτια. Στο τέλος της διαδρομής το παιδί λύνει το μαντήλι και περιμένει τους υπόλοιπους παίκτες. Ο τελευταίος παίρνει το στοιχείο από τον δάσκαλο.
(Τα εμπόδια θα είναι καρέκλες και κώνοι & θα είναι ήδη στημένα. Ο δάσκαλος θα παρατηρεί. Θα υπάρχει βοηθός στην αφετηρία που θα δένει τη μαντήλα.)
2ο στοιχείο με αριθμό 2: ΔΕΝΤΡΟ (*παράδειγμα)
3ο παιχνίδι: ΜΠΕΡΔΕΜΑΤΑ
Τα παιδιά κάνουν έναν πολύ μικρό κύκλο. Πιάνουν το καθένα τυχαία από δύο χέρια κάποιου άλλου παιδιού και ανοίγουν σιγά σιγά τον κύκλο, χωρίς να αφήσουν τα χέρια που πιάνουν. Αφού έχουν ανοίξει τον κύκλο, πρέπει να «ξεμπερδευτούν». Όταν το καταφέρουν, επιβραβεύονται με το 3ο στοιχείο.
3ο στοιχείο με αριθμό 3: ΥΔΡΟΡΡΟΗ (*παράδειγμα)
Αφού τα παιδιά τελειώσουν με τα παιχνίδια και έχουν μαζέψει τις λέξεις-στοιχεία, προχωρούν στη
– ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ: ΠΙΣΩ ΑΠΟ / ΔΕΝΤΡΟ / ΥΔΡΟΡΡΟΗ (*παράδειγμα) που γίνεται:
– ΥΔΡΟΡΡΟΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΔΕΝΤΡΟ – όπου βρίσκεται κρυμμένο το χαρτί με το γράμμα που αναζητούμε.
Για εκτύπωση: ΤΑΞΗ Ε – οδηγίες για τα παιχνίδια
Τάξη Στ…
Γενικά:
Κάθε τμήμα ψάχνει για κάποιο γράμμα της αλφαβήτας, το οποίο είναι κρυμμένο κάπου στην αυλή. Για να βρουν τα παιδιά το γράμμα, πρέπει πρώτα να παίξουν 3 παιχνίδια και να βρουν 3 λέξεις-στοιχεία, τα οποία θα τους οδηγήσουν στο σημείο όπου είναι κρυμμένο το γράμμα που ψάχνουν. Το γράμμα θα παραδοθεί από το κάθε τμήμα σε σημείο που θα σας υποδείξουμε. Εκεί, με αναγραμματισμό θα πρέπει να αποκαλυφθεί μια μυστική φράση.
(Ο δάσκαλος περιγράφει & εξηγεί στα παιδιά τις οδηγίες για τα παιχνίδια. Επίσης, για να μη γίνει πρόωρη αποκάλυψη της θέσης του κρυμμένου γράμματος, κάθε στοιχείο που δίνεται από τον δάσκαλο έχει πάνω του έναν αριθμό που αντιστοιχεί στον αριθμό του παιχνιδιού.)
Επεξηγήσεις & οδηγίες για τα παιχνίδια:
1ο παιχνίδι: ΣΚΗΝΙΚΟ
Τα παιδιά διαλέγουν ένα από τα παρακάτω σκηνικά (όλοι το ίδιο):
- Δέντρα
- Χορεύτριες ινδικού χορού ή
- Ελεύθερο (ό,τι θέλει ο καθένας)
Ένα παιδί θα παίξει τον παρατηρητή, οι υπόλοιποι στήνονται. Αφού τελειώσουν, ο παρατηρητής απομνημονεύει το σκηνικό και γυρνάει από την άλλη (ελέγχουμε πως δε βλέπει). Ο δάσκαλος δίνει σε κάποιο παιδί το στοιχείο και το παιδί αλλάζει διακριτικά τη στάση του. Ο παρατηρητής γυρίζει και πρέπει να βρει τη διαφορά στο σκηνικό. Εφόσον μαντέψει σωστά, το παιχνίδι τελειώνει και τα παιδιά διαβάζουν το στοιχείο. Αν μαντέψει λάθος, το παιχνίδι παίζεται από την αρχή με άλλον παρατηρητή.
1ο στοιχείο με αριθμό 1: ΑΠΟ ΥΔΡΟΡΡΟΗ (*παράδειγμα)
2ο παιχνίδι: ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ
Τα παιδιά ενημερώνονται από το δάσκαλο πως α) η παντομίμα αφορά (πχ) επάγγελμα, λειτούργημα ή απασχόληση β) θα πρέπει να σημειώνουν τις λέξεις (θα τους δώσουμε χαρτί & μολύβι) που θα βρίσκουν & μάλιστα με τη σειρά που θα παιχτούν. Κατόπιν χωρίζονται σε ομάδες τόσες, όσα είναι και τα γράμματα που αποτελούν τη λέξη-στοιχείο. Κάθε ομάδα παίρνει από τον δάσκαλο μια λέξη (μυστικά) & την περιγράφουν έπειτα με παντομίμα στους συμμαθητές τους (ο καθένας με τον δικό του τρόπο, αλλά όλοι την ίδια λέξη). Σημασία έχουν τα αρχικά των λέξεων (που θα βρεθούν) γιατί δίνουν τη λέξη-στοιχείο, γι’ αυτό είναι σημαντικό οι έννοιες να παιχτούν με την παρακάτω σειρά:
- Μπογιατζής
- Παπάς
- Ράφτης
- Οδοντίατρος
- Στρατηγός
- Ταχυδακτυλουργός
- Αγρότης
- Τα αρχικά μας κάνουν τη λέξη: ΜΠΡΟΣΤΑ (2ο στοιχείο)
3ο παιχνίδι: ΚΟΥΤΑΚΙ
Αγώνας ταχύτητας: τα παιδιά στέκονται σε σειρά και το καθένα πρέπει να δώσει στο επόμενο ένα μικρό κουτάκι, χωρίς όμως να χρησιμοποιήσει τα χέρια του. Αν το κουτάκι πέσει, το παιχνίδι ξεκινά από την αρχή. Ο τελευταίος παίκτης ανοίγει το κουτάκι, το οποίο περιέχει το 3ο στοιχείο.
3ο στοιχείο με αριθμό 3: ΔΕΝΤΡΟ (*παράδειγμα)
Αφού τα παιδιά τελειώσουν με τα παιχνίδια και έχουν μαζέψει τις λέξεις-στοιχεία, προχωρούν στη
– ΣΥΝΘΕΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ: ΑΠΟ ΥΔΡΟΡΡΟΗ / ΜΠΡΟΣΤΑ / ΔΕΝΤΡΟ (*παράδειγμα) που γίνεται:
– ΔΕΝΤΡΟ ΜΠΡΟΣΤΑ ΑΠΟ ΥΔΡΟΡΡΟΗ (*παράδειγμα) – όπου βρίσκεται κρυμμένο το χαρτί με το γράμμα που αναζητούμε.
Για εκτύπωση: ΤΑΞΗ Στ – οδηγίες για τα παιχνίδια