ερωτήσεις & γρίφοι για το κυνήγι θησαυρού στο σχολείο

Ερωτήσεις & γρίφοι – ιδέες για όλες τις τάξεις:

– Επειδή η γιορτή μας θα γινόταν την Πέμπτη πριν την Καθαρά Δευτέρα, οι ερωτήσεις – γρίφοι που επιλέξαμε είχαν αντίστοιχη θεματολογία.

– Τις ερωτήσεις τις έχουμε κομμένες από πριν & βαλμένες σε φάκελο όπου έχουμε σημειώσει την τάξη, ώστε να μη γίνει μπέρδεμα. Τον φάκελο τον δίνουμε στον αντίστοιχο εθελοντή, ο οποίος έχει ενημερωθεί για το όνομα του δάσκαλου που ψάχνουν τα παιδιά & για τις σωστές απαντήσεις. Έτσι, μπορεί να τα βοηθήσει αν κάπου δυσκολευτούν.

Το χαρτάκι μπορεί να είναι αυτής της μορφής (παράδειγμα):

Πώς ονομάζουμε την Δευτέρα που μας έρχεται;

– – – – – –   – – – – – – –

Κυκλώστε το σύμφωνο που εμφανίζεται δύο φορές.


[Πάνω η ερώτηση, στη μέση οι παύλες που αντιστοιχούν στα γράμματα της ζητούμενης λέξης (για τις μικρότερες τάξεις) και κάτω η οδηγία.]

– Αναφέρω παρακάτω ξεχωριστά τις ερωτήσεις και ξεχωριστά τις οδηγίες. Έτσι μπορείτε να διαλέξετε από κάθε κατηγορία αυτό που σας βολεύει περισσότερο ή αυτό που μπορείτε πιο εύκολα να το προσαρμόσετε. Επίσης, αναφέρω τις οδηγίες ξεχωριστά ανά τάξη και αυτό γιατί οι οδηγίες αντιστοιχούν σε διαφορετικό βαθμό δυσκολίας. Αυτό το είχαμε ελέγξει με τους δασκάλους αυτών των τάξεων. Αν θέλετε, συζητήστε το και εσείς με τους δικούς σας.

– Οι ζητούμενες λέξεις καλύπτουν όλα τα γράμματα της αλφαβήτας.

– Για τις μικρότερες τάξεις: δίνουμε με παύλες τον αριθμό των γραμμάτων της ζητούμενης λέξης, για να βοηθήσουμε.

– Οι αναγραμματισμοί προορίζονται για μεγαλύτερες τάξεις.

– Οι μαθηματικές πράξεις που αναφέρονται στις οδηγίες είναι ενδεικτικές & προσαρμόζονται κάθε φορά στο ζητούμενο γράμμα. Το γράμμα μπορεί να έχει σχέση με τη λέξη που βρέθηκε ή με την αλφαβήτα. Ξεκινάμε ανάποδα: πρώτα βρίσκουμε τη σωστή απάντηση (& την αντίστοιχη ερώτηση) που να περιέχει κάποιο από τα γράμματα που υπάρχουν στο όνομα του δάσκαλου. Μετά διαλέγουμε κάποια μαθηματική πράξη που να μας οδηγήσει σε αυτό το γράμμα. Όσο πιο μικρές οι τάξεις, τόσο πιο απλές οι πράξεις. Αυτά που αναφέρονται παρακάτω είναι περισσότερο tips για να εμπνευστείτε.

– Οι ερωτήσεις δε θέλαμε να είναι πολύ δύσκολες, καθώς είχαμε για αυτή τη διαδικασία περιορισμένο χρόνο στη διάθεσή μας (περίπου 20-25 λεπτά). Αν θέλετε μπορείτε φυσικά να τις δυσκολέψετε.

– Οι παρακάτω ερωτήσεις & οδηγίες είναι απλώς προτάσεις και ενδεχομένως θα πρέπει να προσαρμοστούν.

Ερωτήσεις:
Καθαρά Δευτέρα:

– Πώς ονομάζουμε τη Δευτέρα που μας έρχεται;

– – – – – –   – – – – – – –

– Ποια μέρα πετάμε τον αετό;

Χαρταετός:

– Ποιο έθιμο συνηθίζεται την Καθαρά Δευτέρα;

– – – – – – – – –

– Τι πετάει και έχει ουρά αλλά δεν είναι ούτε πουλί ούτε αεροπλάνο;

Λαγάνα:

– Πώς λέγεται το ψωμί που τρώμε την Καθαρά Δευτέρα;

– – – – – –

Ψωμί:

– Τι είναι η λαγάνα;

– – – –

Απόκριες:

– Πώς λέγονται οι μέρες που μασκαρευόμαστε;

– – – – – – – –

– Με αυτό το γράμμα αρχίζει η λέξη που περιγράφει τι γιορτάζουμε αυτές τις μέρες.

Καρναβάλια:

– Πώς αλλιώς λέμε τις απόκριες;

– – – – – – – – – –

– Μια άλλη λέξη για τις απόκριες:

Πάσχα:

– Ποια μεγάλη γιορτή ακολουθεί τις απόκριες;

– – – – –

Ουρά:

– Τι έχει ο χαρταετός που το έχει και ο αετός;

– – – –

– Τι κοινό έχουν ο χαρταετός και ο αετός;

Χαλβάς:

– Γλύκισμα που συνηθίζεται να τρώμε την Καθαρά Δευτέρα.

– – – – – –

Στολή:

– Τη φοράμε στις απόκριες (προσοχή: Η λέξη δεν περιέχει ‘’α’’)

– – – – –

Μασκαρευόμαστε:

– Τι κάνουμε τις απόκριες;

– – – – – – – – – – – – – –

Τσικνοπέμπτη:

– Μια γνωστή Πέμπτη της Αποκριάς.

– – – – – – – – – – – –

– Ποια μέρα τσικνίζουμε;

Κομφετί:

– Μικρά στρόγγυλα κομμάτια από χαρτί:

– – – – – – –

Φούρνοι:

– Είναι ανοιχτοί την Καθαρά Δευτέρα:

– – – – – – –

Φασολάδα:

– Την τρώμε την Καθαρά Δευτέρα:

– – – – – – – –

Άνοιξη:

– Ποια εποχή γιορτάζουμε το Πάσχα:

– – – – – –

Ζήτα:

– Το σχηματίζει ο Ζορό:

– – – –

Σπαζοκεφαλιά:

– Τη λύνεται τώρα:

– – – – – – – – – – – –

– Άλλη λέξη για γρίφο:

Μάσκα:

– Τη φοράμε στο πρόσωπο.

– – – – –

Σαρακοστή:

– Πώς λέγεται το διάστημα των ημερών που ακολουθεί τις απόκριες;

– – – – – – – – –

Ποτέ:

– Πότε η Τσικνοπέμπτη δε γιορτάζεται Πέμπτη;

– – – –

– Πότε το Πάσχα δε γιορτάζεται Κυριακή;

Οι ερωτήσεις μπορεί να περιέχουν και αναγραμματισμούς:

– Βρείτε τη λέξη που προκύπτει με αναγραμματισμό: (Απόκριες)

ΠΟΑΡΚΣΕΙ

– Βρείτε τη λέξη που προκύπτει με αναγραμματισμό: (Μάσκα)

ΑΑΣΚΜ

– Βρείτε τη λέξη που προκύπτει με αναγραμματισμό: (Λαγάνα)

ΓΝΑΛΑΑ

– Βρείτε τη λέξη που προκύπτει με αναγραμματισμό: (Χαλβάς)

ΣΒΑΑΛΧ

– Βρείτε τη λέξη που προκύπτει με αναγραμματισμό: (Χαρταετός)

ΣΧΑΕΤΤΑΟΡ

– Βρείτε τη λέξη που προκύπτει με αναγραμματισμό: (Τσικνοπέμπτη)

ΣΙΤΟΝΚΕΜΠΠΗΤ

Αν θέλετε να εκτυπώσετε τις ερωτήσεις & τους αναγραμματισμούς (2 σελίδες), μπορείτε να το κάνετε από εδώ 

Οδηγίες:

Τάξη Α: 

– Κυκλώστε το γράμμα που στην αλφαβήτα βρίσκεται πριν από το ‘’….’’.

– Κυκλώστε το γράμμα που στην αλφαβήτα βρίσκεται πίσω από το ‘’….’’.

– Κυκλώστε το γράμμα που στην αλφαβήτα βρίσκεται στην ….η θέση.

– Κυκλώστε το ….ο γράμμα.

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται στην αρχή της λέξης.

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται στη μέση της λέξης.

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται στο τέλος της λέξης.

Τάξη Β:

– Κυκλώστε το γράμμα που στην αλφαβήτα βρίσκεται πριν από το ‘’….’’.

– Κυκλώστε το γράμμα που στην αλφαβήτα βρίσκεται μετά από το ‘’….’’.

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται πίσω από το ….ο φωνήεν.

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται πίσω από το ….ο σύμφωνο.

– Κυκλώστε το ….ο φωνήεν.

– Κυκλώστε το ….ο σύμφωνο.

– Κυκλώστε το φωνήεν που στην αλφαβήτα βρίσκεται μετά από το γράμμα ‘’….’’.

– Κυκλώστε το γράμμα που τονίζεται.

– Κυκλώστε το κεφαλαίο γράμμα. Βάλτε και μια τελεία δίπλα του. (Μην την ξεχάσετε!) – για την περίπτωση που έχουμε 2 δάσκαλους με το ίδιο όνομα. Το κεφαλαίο δηλώνει την αρχή του επίθετου και η τελεία βοηθάει να το καταλάβουν καλύτερα τα παιδιά.

– Κυκλώστε το! – για το αρχικό γράμμα ή για το τελικό γράμμα μια λέξης, εφόσον αναφέρεται στην ερώτηση

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται ανάμεσα από 2 φωνήεντα.

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται ανάμεσα από 2 σύμφωνα.

– Κυκλώστε το γράμμα που στην αλφαβήτα βρίσκεται …. θέσεις μετά από το «….».

– Κυκλώστε το ….ο φωνήεν μετρώντας από το τέλος.

– Κυκλώστε το ….ο σύμφωνο μετρώντας από το τέλος.

Τάξη Γ:

– Μετρήστε τα γράμματα, πολλαπλασιάστε επί …. και προσθέστε άλλα …. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τώρα, πολλαπλασιάστε με το …. Aφαιρέστε …. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τώρα, πολλαπλασιάστε με το …., αφαιρέστε …. και τέλος βρείτε το μισό του. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τον αριθμό που θα βρείτε, διαιρέστε τον με το …. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τον αριθμό που θα βρείτε, διαιρέστε τον με το …. Προσθέστε άλλα …. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται μπροστά από 2 συνεχόμενα σύμφωνα.

– Το γράμμα που ψάχνουμε είναι αυτό που βρίσκεται στην αρχή της τέταρτης/ πέμπτης/ έκτης  συλλαβής. – να είναι μεγάλη η λέξη

Τάξη Δ:

– Μετρήστε τα γράμματα, πολλαπλασιάστε επί …., αφαιρέστε …. Τέλος βρείτε το μισό. Τώρα, μετρήστε την αλφαβήτα μέχρι να βρείτε το γράμμα που βρίσκεται σε αυτήν τη θέση. Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Στον αριθμό που θα βρείτε, προσθέστε …. Πολλαπλασιάστε με το …. Διαιρέστε με το …. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τον αριθμό που θα βρείτε, διαιρέστε τον με το …. Προσθέστε άλλα …. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται στο τέλος της ….ης συλλαβής.

– Μετρήστε τα γράμματα. Αφαιρέστε …. και πολλαπλασιάστε με το …. Τέλος, βρείτε το μισό του. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τον αριθμό που θα βρείτε, πολλαπλασιάστε τον με το …. Αφαιρέστε …. Τέλος, προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε με το …. Προσθέστε …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε με το …., προσθέστε …. και τέλος διαιρέστε με το …. Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται σε αυτήν τη θέση στη λέξη που βρήκατε.

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε με το …. Προσθέστε …. Βρείτε το μισό του αριθμού που προέκυψε. Τέλος, προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε αυτόν τον αριθμό με τον εαυτό του. Προσθέστε άλλα …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

Τάξη Ε:

– Μετρήστε τα γράμματα. Προσθέστε …. και πολλαπλασιάστε με το ….Τέλος, διαιρέστε με το …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τώρα, πολλαπλασιάστε με το …. Προσθέστε άλλα …. Προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε με το …., αφαιρέστε …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Κυκλώστε το γράμμα που βρίσκεται σε αυτήν τη θέση στη λέξη που βρήκατε.

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε με το …. Αφαιρέστε …. Βρείτε το μισό του αριθμού που προέκυψε. Τέλος, προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται σε αυτήν τη θέση στη λέξη που βρήκατε; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε αυτόν τον αριθμό με τον εαυτό του. Προσθέστε άλλα …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε αυτόν τον αριθμό με τον εαυτό του. Προσθέστε άλλα …. Βρείτε το μισό του αριθμού που προέκυψε. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε αυτόν τον αριθμό με τον εαυτό του. Προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που προέκυψε. Σε αυτόν τον αριθμό προσθέστε τον εαυτό του. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

Μετρήστε τα γράμματα. Προσθέστε στο μισό του αριθμού των γραμμάτων άλλα …. Πολλαπλασιάστε με το …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε και προσθέστε άλλα …. Ποιο γράμμα βρίσκεται σε αυτήν τη θέση στην λέξη που βρήκατε; Γράψτε το!

Τάξη Στ:

– Μετρήστε τα γράμματα. Προσθέστε …. και πολλαπλασιάστε με το …. Τέλος, διαιρέστε με το …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Προσθέστε …. και πολλαπλασιάστε με το …. Τέλος, διαιρέστε με το …. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Τώρα, πολλαπλασιάστε με το …. Προσθέστε άλλα …. Προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε με το διπλάσιο του αριθμού των γραμμάτων που βρήκατε. Βρείτε το μισό του αριθμού που προέκυψε. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε αυτόν τον αριθμό με τον εαυτό του. Αφαιρέστε …. Πολλαπλασιάστε με το …. Βρείτε το μισό του αριθμού που προέκυψε. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Προσθέστε στο μισό του αριθμού των γραμμάτων άλλα …. Πολλαπλασιάστε με το …. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε και προσθέστε άλλα …. Ποιο γράμμα βρίσκεται σε αυτήν τη θέση στην λέξη που βρήκατε; Γράψτε το!

– Μετρήστε τα γράμματα. Πολλαπλασιάστε με το διπλάσιο του αριθμού των γραμμάτων που βρήκατε. Αφαιρέστε …. Βρείτε το μισό του αριθμού που προέκυψε. Τώρα προσθέστε τα ψηφία του αριθμού που βρήκατε. Ποιο γράμμα βρίσκεται στην αλφαβήτα σε αυτήν τη θέση; Γράψτε το!

Για τους αναγραμματισμούς:

– Στην λέξη που βρήκατε, κυκλώστε το 1ο γράμμα!

– Στην λέξη που βρήκατε, κυκλώστε το 3ο γράμμα. Ποιο γράμμα το ακολουθεί στην αλφαβήτα; Γράψτε το!